7 gouden regels voor een goede LinkedIn post; Ben jij een egoïstische autoverkoper?

7 gouden regels voor een goede LinkedIn post; Ben jij een egoïstische autoverkoper?

Dag hardwerkende autoverkoper, heb jij ook weer net een auto verkocht? Wat fijn gefeliciteerd! Zeer waarschijnlijk heb je daar ook een prachtige foto van gemaakt en een mooie bericht geschreven; “Vandaag hebben wij deze schitterende auto afgeleverd aan Jan Janssen. Deze auto is zorgvuldig door ons gepoetst en prachtig afgeleverd. Graag bedanken we Jan Jansen voor het vertrouwen en wensen we hem veel kilometers toe.” Hop, even de foto erbij uploaden en delen binnen je netwerk.

Ben jij ook een egoïstische autoverkoper?

Vanmorgen hoorde ik van een collega dat hij de kriebels kreeg van dat soort berichten en eigenlijk hoor ik dat veel vaker. Een stukje zelfverheerlijking die kan tippen aan de boze stiefmoeder van sneeuwwitje; én waarbij er helemaal voorbij wordt gegaan aan het doel! Wat wil je met zo’n bericht bereiken? Je wil toch zeker mensen inspireren in je netwerk, dat ze bij jou terecht moeten voor het kopen van een auto? Waarom vertel je dan alleen maar over jezelf?

De 7 gouden regels voor een goede LinkedIn post.

Een goede LinkedIn post is helemaal niet moeilijk, alleen je moet rekening houden met een aantal gouden regels. In de auto branche worden vaak een aantal aspecten goed meegenomen en slaan er juist een aantal andere finaal de plank mis.

  1. Zorg dat het visueel is
    Mensen zoeken graag een bevestiging van zichzelf bij een afbeelding. Zorg dus ook voor mensen of een herkenbare situatie op een foto. Zorg ook dat een foto uniek is. Bij veel berichten binnen de autobranche zit dit wel goed!
  2. Zorg voor een juist formaat afbeelding
    Een tip die ik ooit geleerd heb van Corinne Keijzer; LinkedIn gebruikt het 3:2 formaat, en gebruik afbeeldingen van 1125 x 745 pixels. Maak ook de foto’s altijd liggend en niet staand.
    Dit kan je heel makkelijk en gewoon online bewerken met Pixlr Foto Editor. Je hoeft dus ook géén extra software te installeren.
  3. Probeer geen links in je post te gebruiken
    Alle social platformen willen graag het bezoek op hun eigen platform houden. Berichten met links presteren minder goed dan berichten zonder links.
  4. Schrijf je verhaal voor je klant en niet voor jezelf
    Mensen in de autobranche zijn een kei in het schrijven van een verhaal over zichzelf en voor zichzelf. Schrijf je verhaal voor je doelgroep; wat is hun interesse en probleem? En wat doet jouw product zodat jouw klant geholpen wordt?
  5. Wees interactief; stel een vraag en reageer ook op je post
    Social media is geen monoloog, zorg dus voor interactie op je post. Dit kun je doen door een vraag te stellen, maar ook door te reageren op posts van een ander.
  6. Maak je verhaal niet te lang
    Om je lezers te blijven boeien moet je zorgen voor een goed verhaal; niet te lang en bedenk wel “Less is more!”.
  7. Zorg voor variatie
    Berichten binnen de automotive zijn vaak ééntonig. Aflevering hier, nieuw model daar! Zorg voor variatie, wissel af met verschillende dingen; tips, nieuws, misschien juist wel iets leuks over je collega, potentiële klant, etc.!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *